40-lecie Teatru Wielkiego
Treść
19 stycznia 1967 r. po raz pierwszy podniesiono kurtynę w nowo wybudowanym gmachu Teatru Wielkiego. Dzisiaj, dokładnie w 40. rocznicę tego wydarzenia, rozpocznie się uroczyste przedstawienie "Krakowiaków i górali". Jutro teatr zaprosi na specjalny jubileuszowy koncert - przegląd najważniejszych wydarzeń w minionym 40-leciu. Otwarcia pierwszego wybudowanego od podstaw teatru w Polsce dokonano cyklem czterech premier. Pierwszą była oczywiście "Halka" Moniuszki pod batutą Zygmunta Latoszewskiego, pierwszego dyrektora artystycznego teatru, z niezapomnianymi kreacjami Lidii Skowron w partii tytułowej i Tadeusza Kopackiego jako Jontka. Już następnego wieczoru odbyła się premiera "Kniazia Igora" A. Borodina z kapitalną scenografią Mariana Stańczyka i równie interesująco opracowaną choreografią Witolda Borkowskiego. Później wystawiano kolejno "Straszny dwór" Moniuszki i na koniec "Carmen" Bizeta. Nowe warunki techniczne, znakomite kierownictwo artystyczne i świetny zespół solistów sprawiają, że o realizowanych w łódzkim Teatrze Wielkim premierach mówiono często w kategoriach wydarzenia artystycznego. Obok znanych i lubianych pozycji żelaznego repertuaru z "Aidą", "Traviatą", "Toscą", "Carmen" na czele pojawiają się dzieła mniej znane lub stawiające przed zespołem artystycznym i realizatorami wysokie wymagania. Dużym sukcesem okaza-ły się premiery dzieł Wagnera: "Tannhäuser", "Walkiria" "Lohengrin", "Holender tułacz". To na tej scenie wystawiono po raz pierwszy "Filenis" Statkowskiego i "Mefistofelesa" Boito. Tutaj odbyły się prapremiery oper "Tragedyja, albo rzecz o Janie i Herodzie" oraz "Marii Stuart" Romualda Twardowskiego. Głośnym wydarzeniem okazała się prapremiera nowego opracowania "Henryka VI na łowach" Karola Kurpińskiego oraz polska premiera "Króla Ubu" Krzysztofa Pendereckiego. W tym teatrze rozpoczynała karierę Teresa Wojtaszek-Kubiak, późniejsza solistka nowojorskiej MET i wielu innych prestiżowych scen. Z tą sceną związali swoje artystyczne losy: Delfina Ambroziak i jej mąż Tadeusz Kopacki oraz Teresa May-Czyżowska. Towarzyszyli im: Jadwiga Pietraszkiewicz, Halina Romanowska, Izabella Nawe, Romuald Spychalski, Władysław Malczewski i Zdzisław Krzywicki. Do pełnego obrazu dokonań należy jeszcze dodać zagraniczne wojaże teatru, który prezentował swoje przedstawienia w wielu krajach Europy. Najgłośniejszym był wyjazd do Mesyny na Sycylię, gdzie łódzcy artyści otwierali nowo odbudowany Teatro Vittorio Emanuele, zniszczony podczas trzęsienia ziemi w 1908 roku. Prezentowano wtedy sześć łódzkich inscenizacji operowych i dwie baletowe. Rozpoczęto "Aidą", w której wystąpili gościnnie Maria Chiara, Fiorenza Cossoto, Ivo Vinco i Jean P. Lafont. Później były: "Łucja z Lammermoor", "Eugeniusz Oniegin", "Cyrulik sewilski" oraz "Halka" i "Straszny dwór". Jubileuszowy koncert będzie okazją do spotkania z legendarnymi artystami tej sceny oraz z obecnymi gwiazdami i ulubieńcami łódzkiej opery w ich popisowych rolach. Nie zabraknie też znakomitych dyrygentów, z których każdy miał swój artystyczny wkład do poziomu tego teatru. Pojawią się więc: Tadeusz Kozłowski, Wojciech Michniewski oraz Antoni Wicherek. Koncertem będą też dyrygować Kazimierz Wiencek oraz Krzesimir Dębski. Wśród wykonawców znajdują się same łódzkie znakomitości: Jolanta Bibel, Monika Cichocka, Joanna Woś, Krzysztof Bednarek, Zenon Kowalski, Andrzej Kostrzewski i Andrzej Niemierowicz. Pojawi się również grono najmłodszych solistów: Anna Cymmerman, Bernadetta Grabias, Małgorzata Kulińska i Agnieszka Makówka. W ich wykonaniu zabrzmią fragmenty wszystkich największych dzieł wystawionych w minionym czterdziestoleciu na tej scenie. Adam Czopek "Nasz Dziennik" 2007-01-19
Autor: wa