Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Gwiazdy MET w Filharmonii

Treść

Filharmonia Łódzka od dwóch sezonów przeprowadza bezpośrednie transmisje z nowojorskiej Metropolitan Opera, a w tym sezonie dodatkowo wprowadziła do repertuaru cykl koncertów "Gwiazdy MET". W ramach tego cyklu 19 września ubiegłego roku wystąpiła znakomita polska śpiewaczka Aleksandra Kurzak, od kilku sezonów uznana za operową supergwiazdę. Przed nami jeszcze trzy koncerty z tego cyklu.

Już 21 stycznia 2009 roku czeka nas występ łotewskiej mezzosopranistki Eliny GaranĄca mającej za sobą studia w łotewskiej Akademii Muzycznej oraz w Wiedniu i Stanach Zjednoczonych, w klasie Virginii Zeani. To również jedno z objawień światowych scen operowych. Międzynarodową karierę rozpoczęła w Südthüringisches Staatstheater w Meiningen, później związana była z Operą Frankfurcką. W 1999 roku wygrała Mirjam Helin International Singing Competition w Helsinkach, co stało się początkiem jej sukcesów na światowych scenach. Głośnym sukcesem zakończył się jej występ na Salzburger Festispiele w 2003 roku w roli Annio w "Łaskawości Tytusa" W.A. Mozarta pod dyrekcją Nikolausa Harnoncourta. Podziwiano ją już w Wiener Staatsoper, londyńskiej Covent Garden oraz Opéra de Paris. W 2006 roku wzięła udział w koncercie dzieł sakralnych Mozarta podczas festiwalu w Salzburgu pod batutą Riccarda Mutiego. W 2008 roku zadebiutowała jako Rozyna w "Cyruliku sewilskim" Gioacchina Rossiniego w nowojorskiej MET. Jej dorobek nagraniowy obejmuje m.in. operę A. Vivaldiego "Bajazet" wyróżnioną nagrodą Grammy, oraz solową "Aria Cantilena", dzięki której została uznana przez "Echo Klassik" za "Wokalistkę Roku 2007". W 2005 roku podpisała kontrakt w Deutsche Grammophon.
Na 13 marca zapowiedziano recital naszego znakomitego barytona Andrzeja Dobbera, który od ponad dwudziestu lat bardziej znany jest na zagranicznych niż polskich scenach. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie oraz laureatem głównej nagrody konkursu śpiewaczego telewizji niemieckiej w Monachium. Szczególnie wysoko cenione są jego kreacje w operach Verdiego, tytułowy: Rigoletto, Simon Boccanegra, Makbet oraz Giorgio Germont w "Traviacie", hrabia di Luna w "Trubadurze", śpiewał je na większości europejskich scen. 9 lutego 2001 r. debiutował partią hrabiego Monterone w "Rigoletcie" w mediolańskiej La Scali. Później, 22 lutego, w ramach obchodów Roku Verdiowskiego, pojawia się w "Trubadurze" jako hrabia di Luna. Dobber był jedynym polskim artystą zaproszonym do La Scali w związku z obchodami Roku Verdiowskiego. 29 września 2007 r. partią Amonastro w "Aidzie" Verdiego debiutował w nowojorskiej Metropolitan, do której wrócił już we wrześniu 2008 r. jako Giorgio Germont w "Traviacie". Ma też w swoim artystycznym życiorysie wysoko ocenione występy na elitarnym festiwalu operowym w Glyndendourne. W międzyczasie odnosił też głośne sukcesy na polskich scenach, by wspomnieć o kapitalnych kreacjach tytułowych bohaterów w operach "Król Roger" Szymanowskiego i "Rigoletto" Verdiego, na scenie Opery Wrocławskiej.
Ostatnim recitalem śpiewaków związanych z nowojorską MET będzie zapowiedziany na 30 marca występ Marii Guleghiny, ukraińsko-rosyjskiej sopranistki, będącej jedną z największych współczesnych sław operowych, specjalizującej się w repertuarze włoskim. Obwołano ją nawet "Kopciuszkiem z Rosji" i "wokalnym cudem". Sławę przyniosły śpiewaczce pamiętne kreacje tytułowej Tosci, Fedory, Aidy, Normy. Jest bez wątpienia jedną z najlepszych wykonawczyń morderczej partii Abigaile w "Nabucco" i Lady Makbet w "Makbecie" Verdiego. Występuje nie tylko na najważniejszych scenach operowych, ale również na prestiżowych festiwalach. Publiczność La Scali podziwia ją od 24 marca 1987 roku. Pierwszą partią, jaką zaśpiewała w tym teatrze, była Amelia w "Balu maskowym" Verdiego. Później była gwiazdą przedstawień: "Trubadura" i "Mocy przeznaczenia" (Leonora), "Damy pikowej" (Liza), oczywiście śpiewała też w La Scali swoje koronne partie Tosci, Fedory i Lady Makbet. W MET pojawiła się po raz pierwszy w 1991 r. w roli Magdaleny w premierze "Andrea Chenier" U. Giordano u boku Luciana Pavarottiego. Na tej scenie kreowała też role Toski oraz Santuzzy w "Rycerskości wieśniaczej". Z Placido Domingo wystąpiła w głośnej premierze opery "Sly" Ermano Wolf-Ferrari'ego. Zbliżają się wieczory, na które warto się wybrać do Filharmonii Łódzkiej!
Adam Czopek
"Nasz Dziennik" 2009-01-12

Autor: wa