Operowo - muzyczne wzloty i upadki 2008
Treść
Mijający rok nie zapisze się w operowych annałach ani spektakularnymi  wydarzeniami artystycznymi, ani sensacyjnymi debiutami czy głośnymi klęskami.  Choć te ostatnie czasami się zdarzały. Jednym słowem było średnio zarówno na  światowych, jak i polskich scenach. Ale jednocześnie było się na co zżymać i o  czym dyskutować. Był to rok obchodów 150. rocznicy urodzin Marceliny  Sembrich-Kochańskiej, największej śpiewaczki operowej w historii polskiej  wokalistyki. 
Styczeń
Warszawa - Ryszard Karczykowski  zrezygnował z funkcji dyrektora artystycznego Opery Narodowej. 
Gdańsk -  Opera Bałtycka, Włodzimierz Nawotka przeszedł na emeryturę. Nowym szefem teatru  został Marek Weiss-Grzesiński. 
Gdańsk - "Emilia z Liverpoolu" - nigdy dotąd  nie wystawiana w Polsce opera Gaetana Donizettiego wystawiona została na scenie  Opery Bałtyckiej. Zaprezentował ją wyłoniony w drodze castingu międzynarodowy  zespół młodych wykonawców, w tym muzycy z Gdańska.
Łódź - Filharmonia Łódzka  rozpoczęła regularne transmisje z nowojorskiej Metropolitan Opera. Pierwszym  transmitowanym dziełem był "Macbeth" Giuseppe Verdiego z udziałem Marii  Gulehginy (Lady Macbeth) i Lado Ataneli (Macbeth), dyrygował James  Levine.
Luty
Warszawa - na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej  prapremiera "Zbrodni i kary", najnowszej opery Bernadetty Matuszczak. Reżyseria  Jitka Stokalska, scenografia Marlena Skoneczko, kierownictwo muzyczne Kai  Bumann. 
Łódź - na scenie Teatru Wielkiego premiera "Eugeniusza Oniegina"  Piotra Czajkowskiego w reżyserii Wiesława Ochmana. Sukces dyskusyjny!
Wrocław  - premiery "Jutra" Tadeusza Bairda i "Kolonii karnej" Joanny Bruzdowicz były  wstępem do zaplanowanego I Festiwalu Oper Współczesnych, który odbył się we  wrześniu.
Marzec 
Mediolan - zmarł Giuseppe di Stefano, jeden z  największych tenorów na świecie w XX wieku i słynny partner Marii Callas. Miał  86 lat.
Paryż - na scenie Opera Bastile premiera "Parsifala" Ryszarda Wagnera  w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Gdy po zakończeniu na scenę wszedł  reżyser, powitało go buczenie.
Warszawa - w "Romie" polska premiera "Upiora w  operze", jednego z największych przebojów musicalowych Andrew Lloyda Webbera.  Reżyserował Wojciech Kępczyński. Jedno z przedstawień listopadowych obejrzał  kompozytor, który stwierdził, że to najlepsza zagraniczna inscenizacja jego  dzieła. Dotychczas "Upiora" obejrzało ponad 100 tys. widzów.
Bytom - premiera  "Łucji z Lammermoor" Donizettiego w Operze Śląskiej okazała się wielkim sukcesem  Kariny Skrzeszewskiej-Głuch w partii tytułowej bohaterki.
Warszawa - również  w Operze Narodowej premiera "Łucji z Lammermoor" Donizettiego. Tutaj królowali  na scenie: Joanna Woś - Łucja, Piotr Beczała - Edgar, i Marcin Bronikowski -  Ashton.
Warszawa - znany i ceniony w świecie dyrygent Marc Minkowski został  dyrektorem muzycznym Sinfonii Varsovia. 
Kwiecień 
Kraków -  premiera "Damy pikowej" Czajkowskiego w reżyserii Krzysztofa Nazara nie  wzbudziła większych emocji. 
Poznań - polska premiera "Aurory" Ernsta  Theodora Amadeusa Hoffmanna otworzyła kolejny wiosenny Festiwal Hoffmanowski  organizowany przez Teatr Wielki.
Gdańsk - Marek Weiss-Grzesiński  zaprezentował "Don Giovanniego" Wolfganga Amadeusza Mozarta we własnej  reżyserii. To jego pierwsza dyrektorska premiera.
Kraków - Wiesław Ochman  otrzymał godność doktora honoris causa Akademii Hutniczo-Górniczej, której jest  absolwentem. W maju otrzymał też medal krakowskiej ASP, laudację wygłosił prof.  Allan Rzepka.
Bydgoszcz - premiera opery "Jaś i Małgosia" Engelberta  Humperdincka inauguruje XV Festiwal Operowy organizowany przez Operę Nova.  Jednym z wydarzeń była "Dama pikowa" przywieziona przez Sanktpetersburską Operę  Kameralną.
Lublin - sukces nowej inscenizacji "Zemsty nietoperza" Jana  Straussa w reżyserii Tomasza Janczaka.
Łódź - "Włoszka w Algierze" Gioacchina  Rossiniego przyleciała do Teatru Wielkiego samolotem. W tej inscenizacji nieme  kino zdominowało operę. Okazało się, że była to ostatnia premiera dyrekcji  Kazimierza Kowalskiego i Wojciecha Skupieńskiego. Od nowego sezonu teatrem  kieruje Marek Szyjko.
Maj
Wrocław - z okazji 75. rocznicy  urodzin Krzysztofa Pendereckiego wystawiono w Operze jego "Raj utracony".  
Czerwiec
Mediolan - na scenie La Scali zadebiutowała Stefania  Toczyska. Z wielkim powodzeniem zaśpiewała partię Babuleńki w "Graczu" Sergiusza  Prokofiewa.
Wrocław - premiera "Otella" Verdiego zrealizowana przez Michała  Znanieckiego na Wyspie Piaskowej została zdominowana przez przejmujące zimno, co  sprawiło, że część publiczności opuściła widownię. Nie zmienia to faktu, że  premiera była interesującym wydarzeniem.
Warszawa - na scenie Opery Narodowej  zagościła opera "Porgy i Bess" George'a Gershwina. Wykonawcami byli soliści i  balet kompanii Porgy & Bess z Nowego Jorku. Grała orkiestra Opery  Narodowej.
Warszawa - Opera Kameralna od osiemnastu lat zaprasza, niezmiennie  w tym samym terminie, na Letni Festiwal Mozartowski, który daje jedyną okazję do  obejrzenia wszystkich dzieł scenicznych Mozarta. 
Bytom - Opera Śląska  zorganizowała w noc świętojańską plenerowe przedstawienie "Halki" Stanisława  Moniuszki. Odbyło się ono u stóp góry w Dolomitach Sportowa Dolina i ściągnęło  około 10 tys. widzów.
Poznań - zamieszanie wokół Sławomira Pietrasa,  dyrektora Teatru Wielkiego. Część pracowników zażądała jego odwołania. Na  szczęście spór zażegnano i Pietras pozostał na swoim  stanowisku.
Lipiec
Warszawa - w ramach festiwalu "Chopin i jego  Europa" koncert legendarnego pianisty Ivo Pogorelića.
Bayreuth - sędziwy wnuk  kompozytora Wolfgang Wagner, który 30 sierpnia obchodził 89. urodziny,  zapowiedział, że po zakończeniu tegorocznej edycji złoży rezygnację. Słowa  dotrzymał! Festiwalem Wagnerowskim kierował od 1951 r., najpierw do spółki z  bratem Wielandem, a po jego śmierci w 1966 r. już samodzielnie. Rządy w Bayreuth  mają przejąć jego córki (z różnych małżeństw): Katharina Wagner oraz Eva  Wagner-Pasquier. 
Sierpień 
Salzburg - premiera "Rusałki"  Antoniego Dworzaka zakończyła się głośnymi protestami publiczności  niezadowolonej z reżyserii. Największe brawa zebrał nasz tenor Piotr Beczała.  
Wrzesień
Bydgoszcz - Opera Nova rozpoczęła sezon udaną  premierą musicalu "My fair Lady".
Wrocław - I Festiwal Opery Współczesnej na  scenie Opery Wrocławskiej był przeglądem dokonań polskich kompozytorów w  dziedzinie opery XX wieku. Festiwal poprzedziły gościnne występy Opery  Lwowskiej, która zaprezentowała interesujące inscenizacje "Balu maskowego" i  baletu "Esmeralda". 
Październik 
Gdynia - Jerzy Gruza drugi  raz podjął się reżyserii musicalu "Skrzypek na dachu" na scenie Teatru  Muzycznego. Jego inscenizacja z 1984 roku miała zawrotną liczbę 500 przedstawień  i przez 12 lat nie schodziła z afisza. Czy to się powtórzy? - czas  pokaże!
Warszawa - w Filharmonii Narodowej oficjalny koncert inauguracyjny  najnowszej polskiej orkiestry symfonicznej Sinfonia Juventus. Z prawdziwą  przyjemnością słuchało się młodych artystów, którym pasja grania i wspólne  muzykowanie sprawiają autentyczną radość.
Warszawa - zmiana dyrekcji Opery  Narodowej, czyli powrót na dawne stanowisko Waldemara Dąbrowskiego i Mariusza  Trelińskiego. 
Poznań - Po siedemnastu latach "Moc przeznaczenia" Verdiego  doczekała się w poznańskim Teatrze Wielkim kolejnego wznowienia. To wydarzenie  zainaugurowało VIII Poznańskie Dni Verdiego.
Listopad
Lublin -  pierwsza w tym m ieście monumentalna realizacja operowa. W hali "Globus"  wystawiono z pełnym sukcesem "Traviatę" Verdiego z kapitalną kreacją Joanny Woś.  
Warszawa - Opera Kameralna rozpoczęła kolejne miesięczne tournée po Japonii.  Tym razem zespoły WOK prezentują "Wesele Figara", "Czarodziejski flet" Mozarta i  "Cyrulika sewilskiego" Rossiniego. To już piąte w historii WOK tournée po  Japonii. 
Grudzień 
Poznań - na estradzie Filharmonii  Poznańskiej wystąpił po raz pierwszy w Polsce Samuel Ramey, światowej sławy  bas.
Kraków - otwarto nowy gmach Opery Krakowskiej. Inauguracji działalności  w nowym budynku towarzyszyło wydanie albumu "A w Krakowie jest Opera!". No cóż,  można tylko westchnąć: nareszcie Kraków ma operę!
Bytom - Opera Śląska dała  premierę interesująco zrealizowanej kantaty scenicznej "Carmina Burana" Carla  Orffa. Przygotował ją Robert Skolmowski, który w tym teatrze przed dwudziestu  laty debiutował jako reżyser "Rigoletta" Verdiego. 
Łódź - Teatr Wielki  wystawił trzecią na przestrzeni dwunastu lat premierę "Czarodziejskiego fletu"  Mozarta. Poprzednie dwie nie cieszyły się wzięciem i szybko zeszły z afisza.  Może teraz? Wszak do trzech razy sztuka! 
Wrocław - Opera Wrocławska  zakończyła rok premierą "Wesela Figara" Mozarta. 
Adam Czopek
"Nasz Dziennik" 2009-01-08
Autor: wa